2

Sør-Trøndelag Lørdag 23. august 2014

nyheter

Ansvarlig redaktør: Anders Aa. Morken

Mistenkes for ruskjøring

Politiet opplyser på Twitter at UP har stanset en 20-åring

på Berkåk, som ble innbrakt til blodprøvetaking. Det er

mistanke om ruskjøring og besittelse av narkotika. Dette

gjelder både passasjer og fører.

Eggen er nemlig ingen bitter mann,

så det kan fortsatt være mulig å be

ham om råd!

Si unnskyld!

RINDALINGEN Birger Løfaldli er på alles lep-

per om dagen. Hvorfor? Fordi han har fortalt den

usminka historien om Rosenborgs fall etter klub-

bens skilsmisse med Nils Arne Eggen. Den dyk-

tige Adressa-journalisten har på en ærlig og trover-

dig måte klart å få fram det bildet som det har vært

mumlet om i mange år både her og der. Et bilde

som langt på vei viser en ensidig ønsket skils-

misse, hvor den som vil ut av ekteskapet sitter

igjen med skjegget i postkassa og et stort behov for

å rettferdiggjøre logikken, trangen og fornuften i å

bryte båndene til unikumet fra Orkdal.


NILS Arne Eggen tar stor plass fordi han bærer på

så mye. Han bærer på ekstremt mye fotballkunn-

skap, han bærer på en unik ledelseskompetanse.

Summen av disse egenskapene skapte en av

verdens beste fotballtrenere, som laget et euro-

peisk topplag av en gjeng lærevillige og ydmyke

unggutter. Dessverre ser det ut til at en del ledende

skikkelser i Rosenborg ikke ønsket å gi Eggen

nødvendig plass, i frykt for at det ikke skulle bli

plass til dem selv. Trolig mest derfor fikk ikke

Eggen lov til å fortsette som trener i Rosenborg

etter at han som vikartrener tok laget til det forelø-

pige siste seriegullet i 2010.


DET finnes en logikk i at administrative ledere i

Rosenborg på et tidspunkt ønsket å forberede klub-

ben til å stå på egne ben – ikke Eggens. De varer

nemlig ikke evig. Det faktum at klubbens formue

fra Champions legaue er brukt opp og at klubben i

dag framstår som en middelmådighet i Norge,

vitner om at måten dette ble gjort på var feil. For å

unngå klubbens fall burde Eggen ha fått være med

videre for å overlevere suksessformelen og kultu-

ren til et nytt regime både på trenersida og den ad-

ministrative sida.


IFØLGE Løfaldlis bok fikk i stedet Eggen langt

på vei «en kallj fot i rævva». I går offentliggjorde

supporterklubben Kjærnen et skriv hvor de ba

Eggen om unnskyldning både for hvordan suporte-

rklubben og Rosenborg har behandlet ham. Når

Eggen i morgen skal hedres på Lerkendal med av-

duking av «Eggens plass», så bør også klubbens

styreleder be Eggen om unnskyldning på vegne av

klubben. Eggen er nemlig ingen bitter mann, så det

kan fortsatt være mulig å be ham om råd!


Anders Aasegg Morken

02-205573-HAVN4

I sin høringsuttalelse til planene for havneutvidelse har Fylkesmannen sagt at Thamshavn-alternativet er for dårlig utre-

det. Illustrasjonsfoto

– Har svart

utfyllende

Ordfører Gunnar H. Lys-

holm forventer at Fylkes-

mannen gir seg på at

Thamshavn skal utredes

ytterligere som alternativ

containerhavn.

Ingrid S. Hultgreen


ingrid.hultgreen@avisa-st.no 958 39 535

Nylig var representanter fra Orkdal

kommune i et møte med Fylkesman-

nen, angående en del innsigelser

som Fylkesmannen har kommet

med til kommuneplanens arealdel i

Orkdal.

En av innsigelsene går på at Fyl-

kesmannen mener Thamshavn ikke

er godt nok utredet som alternativ

containerhavn.

– Ikke nok areal

– Vi sa til Fylkesmannen at dette er

noe havna allerede har svart utfyl-

lende på. Det var ikke Fylkesman-

nen klar over da de skrev sin innsi-

gelse, så de skulle nå gå gjennom

svaret fra havna. Jeg fikk inntrykk

av at de ikke var negative til havn,

men at alt måtte være ordentlig utre-

det. De kunne ikke se at Thamshavn

var tilstrekkelig utredet, men det for-

venter jeg nå at de gir seg på, sier

Lysholm.

Kommunen vil få endelig svar på

dette innen 1. september.

Trondheim havn har i sin vurde-

ring slått fast at Thamshavn ikke er

noe alternativ.

– Samme hvordan man snur og

vender på det, får man ikke nok

areal. Og skulle vi ha fått nok areal,

er det heller ikke gode nok grunnfor-

hold. Men hadde det vært mulig,

ville vi klart vurdert Thamshavn.

Det ville vært langt mindre konflikt-

fylt og mye lettere for oss, har Rolf

Aarland, Trondheim havns prosjekt-

leder for utbyggingen, tidligere ut-

talt til ST.

Støy

Fylkesmannen har også innsigelser i

forhold til støy mot bebyggelsen på

Nerøra og fare for naturverdier i ret-

ning Råbygda. De har påpekt at det

må konkrete støytiltak inn i planen,

og det må dokumenteres at disse gir

effekt.

– Snakket dere også om disse inn-

sigelsene i møtet, Lysholm?

– Nei, men vi er opptatt av at det

skal være akseptable støyforhold.

Det kan godt hende det trengs ytter-

ligere tiltak, og da må vi gjøre det.

Jeg vet ikke hva havna har sagt i sitt

tilsvar angående dette. Når det gjel-

der Råbygda, har havna kommet

med to alternativer som bruker min-

dre areal enn først foreslått. De har

redusert noe, og her kan det forhand-

les videre. Det går an å få til en god

kompromissløsning, men det viktige

for havna er at det blir anløp for tre

skip på Grønøra Vest.

– Er dere klare for å vedta kommu-

neplanens arealdel 24. september?

– Det kan hende vi må utsette det

til oktober. Det kommer an på om alt

det trengs mer utredning, blant annet

i forhold til støy.